3ο Big Day
Αφιέρωμα στο σαμουελ
μπεκετ
μπεκετ
Κυριακή 18 Μαρτίου 2018
Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών
Αφιερωμένο
στον Ιρλανδό συγγραφέα και ποιητή Σάμουελ
Μπέκετ είναι το 3ο Big Day για
φέτος, που διοργανώνεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κυριακή
18 Μαρτίου 2018 στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών.
στον Ιρλανδό συγγραφέα και ποιητή Σάμουελ
Μπέκετ είναι το 3ο Big Day για
φέτος, που διοργανώνεται από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, την Κυριακή
18 Μαρτίου 2018 στην Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών.
Ο Σάμουελ Μπέκετ, βραβευμένος με το Νόμπελ Λογοτεχνίας (1969) για τους
«νέους τρόπους έκφρασης που έχει εισάγει στην πεζογραφία και το δράμα», είναι
ευρύτερα γνωστός για το έργο του «Περιμένοντας
τον Γκοντό», το οποίο παρουσιάζεται
φέτος με μεγάλη επιτυχία, από το Κρατικό
Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στη σκηνή του Βασιλικού
Θεάτρου, σε μετάφραση Μίνου Βολανάκη
και σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη.
«νέους τρόπους έκφρασης που έχει εισάγει στην πεζογραφία και το δράμα», είναι
ευρύτερα γνωστός για το έργο του «Περιμένοντας
τον Γκοντό», το οποίο παρουσιάζεται
φέτος με μεγάλη επιτυχία, από το Κρατικό
Θέατρο Βορείου Ελλάδος, στη σκηνή του Βασιλικού
Θεάτρου, σε μετάφραση Μίνου Βολανάκη
και σκηνοθεσία Γιάννη Αναστασάκη.
Το
πλούσιο συγγραφικό έργο του Μπέκετ αποτελείται από ποιήματα, πεζά (διηγήματα
και μυθιστορήματα) και θεατρικά έργα, τα οποία συνδέθηκαν ιδιαίτερα με το «Θέατρο του Παραλόγου».
πλούσιο συγγραφικό έργο του Μπέκετ αποτελείται από ποιήματα, πεζά (διηγήματα
και μυθιστορήματα) και θεατρικά έργα, τα οποία συνδέθηκαν ιδιαίτερα με το «Θέατρο του Παραλόγου».
Με το 3ο Big
Day, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δίνει τη δυνατότητα
στο κοινό να μάθει για το πλούσιο, σύνθετο έργο, αλλά και την προσωπικότητα του
Σάμουελ Μπέκετ μέσα από βιωματικά
εργαστήρια, workshops, ενδιαφέρουσες δράσεις, ασκήσεις αυτοσχεδιασμού και
δραματοποίησης, διαλέξεις και συζητήσεις.
Day, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δίνει τη δυνατότητα
στο κοινό να μάθει για το πλούσιο, σύνθετο έργο, αλλά και την προσωπικότητα του
Σάμουελ Μπέκετ μέσα από βιωματικά
εργαστήρια, workshops, ενδιαφέρουσες δράσεις, ασκήσεις αυτοσχεδιασμού και
δραματοποίησης, διαλέξεις και συζητήσεις.
Η είσοδος σε όλες στις εκδηλώσεις των Big Days είναι ελεύθερη.
Για δηλώσεις συμμετοχής, παρακαλούμε επικοινωνείτε με
το Γραφείο Δραματολογίου του ΚΘΒΕ. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2315200029 (Τρίτη
έως Παρασκευή: 10.00–14.00).
το Γραφείο Δραματολογίου του ΚΘΒΕ. Τηλέφωνο επικοινωνίας: 2315200029 (Τρίτη
έως Παρασκευή: 10.00–14.00).
Τη διοργάνωση του αφιερώματος στον Σάμουελ Μπέκετ επιμελούνται
οι: Αμαλία Κοντογιάννη, Εύα Κουμανδράκη, Κωνσταντίνα Ματζίρη και Μαρία Τσιμά.
οι: Αμαλία Κοντογιάννη, Εύα Κουμανδράκη, Κωνσταντίνα Ματζίρη και Μαρία Τσιμά.
Αρωγοί στην προσπάθεια αυτή του Κρατικού Θεάτρου
Βορείου Ελλάδος για την πραγματοποίηση του θεματικού αφιερώματος BIG DAY είναι η Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ, το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ
και το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων
Τεχνών ΑΠΘ.
Βορείου Ελλάδος για την πραγματοποίηση του θεματικού αφιερώματος BIG DAY είναι η Δραματική Σχολή του ΚΘΒΕ, το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΑΠΘ
και το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων
Τεχνών ΑΠΘ.
Το πρόγραμμα του 3ου Big Day του
ΚΘΒΕ για φέτος που είναι αφιερωμένο
ΚΘΒΕ για φέτος που είναι αφιερωμένο
Εικαστική έκθεση
βασισμένη στα ποιήματα του Μπέκετ με θέμα:
“Τέχνη και σαχλοκουβέντες”
βασισμένη στα ποιήματα του Μπέκετ με θέμα:
“Τέχνη και σαχλοκουβέντες”
Επηρεασμένοι από το ποιητικό έργο του Σάμιουελ Μπέκετ,
πέντε σπουδαστές του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής
Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δημιουργούν ένα
αμάλγαμα λόγου και εικόνας, σκέψης και μορφής και παρουσιάζουν μια
πολυμορφική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας. Η έκθεση εμπνέεται
από την έκδοση κειμένων του Σ.Μπέκετ με τίτλο “Ποιήματα συνοδευόμενα
από σαχλοκουβέντες”.
πέντε σπουδαστές του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής
Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης δημιουργούν ένα
αμάλγαμα λόγου και εικόνας, σκέψης και μορφής και παρουσιάζουν μια
πολυμορφική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής και φωτογραφίας. Η έκθεση εμπνέεται
από την έκδοση κειμένων του Σ.Μπέκετ με τίτλο “Ποιήματα συνοδευόμενα
από σαχλοκουβέντες”.
Δώρα Τσίλικα, αφηρημένη ζωγραφική
και συγκεκριμένα με την έννοια της φόρμας μέσω της αυθόρμητης κίνησης.
και συγκεκριμένα με την έννοια της φόρμας μέσω της αυθόρμητης κίνησης.
Φοίβος Μίγγας, αναπαραστατική
ζωγραφική και σχέδιο και πραγματεύεται την αυτοαναζήτηση και την ενδοσκόπηση.
ζωγραφική και σχέδιο και πραγματεύεται την αυτοαναζήτηση και την ενδοσκόπηση.
GERA, επηρεασμένος από το
graffiti και την τέχνη του δρόμου, χρησιμοποιώντας ως βασικό υλικό το σπρεϋ,
δημιουργεί παραστατικά και ανεικονικά έργα με έντονες γραφές και υφές.
graffiti και την τέχνη του δρόμου, χρησιμοποιώντας ως βασικό υλικό το σπρεϋ,
δημιουργεί παραστατικά και ανεικονικά έργα με έντονες γραφές και υφές.
Σοφία Μυλωνά, με την γλυπτική και
τη σκηνογραφία, μελετά το αντικείμενο, την παραμόρφωση και την έννοια του
χρόνου.
τη σκηνογραφία, μελετά το αντικείμενο, την παραμόρφωση και την έννοια του
χρόνου.
Νίκη Λαμπαδά χρησιμοποιεί ένα
συνδυασμό φωτογραφίας και κειμένου για να αγγίξει θέματα όπως ο χρόνος, η φθορά
και η ανθρώπινη αντίληψη.
συνδυασμό φωτογραφίας και κειμένου για να αγγίξει θέματα όπως ο χρόνος, η φθορά
και η ανθρώπινη αντίληψη.
Ώρα έναρξης:
11.00
11.00
Εργαστήριο:
“Τίποτα δεν είναι πιο πραγματικό από το τίποτα”
“Τίποτα δεν είναι πιο πραγματικό από το τίποτα”
(για ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών)
Οι σιωπές δεν είναι νεκρές στιγμές. Είναι οι στιγμές επεξεργασίας της
σκέψης ή της δράσης.
σκέψης ή της δράσης.
Εισηγητής: Φούλης
Μπουντούρογλου (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Μπουντούρογλου (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Ώρα έναρξης: 11.00
Διάρκεια: 5 ώρες
Μέχρι 18 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
(Απαιτείται ανάγνωση και εκμάθηση μονολόγων, σε
συνεννόηση με το ΚΘΒΕ)
συνεννόηση με το ΚΘΒΕ)
Θεατρικό εργαστήρι: “Ένα παράξενο δέντρο”
(για παιδιά
5-8 ετών)
5-8 ετών)
Μια ομάδα από μικρούς ερευνητές θα βρεθούν κατά λάθος
σε ένα μέρος όπου δεν υπάρχει και δε φυτρώνει τίποτα. Ένα μέρος άδειο όπως η
άδεια σκηνή στον Γκοντό, ένα δέντρο και μόνο φιγούρες. Όλα τα υπόλοιπα τα
φανταζόμαστε. Τίποτε άλλο, παρά μονάχα ένα δέντρο διαφορετικό από τα
συνηθισμένα. Η ομάδα αποφασίζει να εξερευνήσει το μυστηριώδες μέρος και κυρίως
το δέντρο, καθώς είναι σίγουροι πως πρόκειται για μια σπουδαία ανακάλυψη! Όμως,
δυο απρόσμενοι επισκέπτες θα τους αλλάξουν τα σχέδια, δυο παράξενες φιγούρες κάτι
έχουν να τους πουν . Ποιοι είναι άραγε; Τι είναι αυτό το μέρος; Θα τα
καταφέρουν; Μια ιστορία διαδραστική, στην οποία τα παιδιά μέσα από το θεατρικό
παιχνίδι θα γνωρίσουν τον μεγάλο θεατρικό συγγραφέα Σάμουελ Μπέκετ, θα γίνουν
οι ίδιοι ερευνητές και θα κληθούν να δώσουν μια απάντηση στα ερωτήματα αυτά
καθώς και μια εξήγηση για το περίεργο μέρος, με το περίεργο δέντρο και τους
περίεργους επισκέπτες.
σε ένα μέρος όπου δεν υπάρχει και δε φυτρώνει τίποτα. Ένα μέρος άδειο όπως η
άδεια σκηνή στον Γκοντό, ένα δέντρο και μόνο φιγούρες. Όλα τα υπόλοιπα τα
φανταζόμαστε. Τίποτε άλλο, παρά μονάχα ένα δέντρο διαφορετικό από τα
συνηθισμένα. Η ομάδα αποφασίζει να εξερευνήσει το μυστηριώδες μέρος και κυρίως
το δέντρο, καθώς είναι σίγουροι πως πρόκειται για μια σπουδαία ανακάλυψη! Όμως,
δυο απρόσμενοι επισκέπτες θα τους αλλάξουν τα σχέδια, δυο παράξενες φιγούρες κάτι
έχουν να τους πουν . Ποιοι είναι άραγε; Τι είναι αυτό το μέρος; Θα τα
καταφέρουν; Μια ιστορία διαδραστική, στην οποία τα παιδιά μέσα από το θεατρικό
παιχνίδι θα γνωρίσουν τον μεγάλο θεατρικό συγγραφέα Σάμουελ Μπέκετ, θα γίνουν
οι ίδιοι ερευνητές και θα κληθούν να δώσουν μια απάντηση στα ερωτήματα αυτά
καθώς και μια εξήγηση για το περίεργο μέρος, με το περίεργο δέντρο και τους
περίεργους επισκέπτες.
Μαρία Χατζηαγγελίδου (Θεατρολόγος)
Ώρα έναρξης: 11.00
Διάρκεια: 1 ώρα και 15 λεπτά
Μέχρι 15 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
Εργαστήριο: “Στα
όρια του Σώματος / στα όρια του Λόγου”
όρια του Σώματος / στα όρια του Λόγου”
(για επαγγελματίες ηθοποιούς, σπουδαστές δραματικών σχολών, έχοντες μια κάποια
σκηνική εμπειρία . σε όσους διατίθενται να δουλέψουν με το σώμα
τους.)
σκηνική εμπειρία . σε όσους διατίθενται να δουλέψουν με το σώμα
τους.)
Ένα ερευνητικό
εργαστήριο με αφορμή τα ώριμα μονόπρακτα του Μπέκετ.
εργαστήριο με αφορμή τα ώριμα μονόπρακτα του Μπέκετ.
Αλέξανδρος
Μιχαήλ (Σκηνοθέτης)
Μιχαήλ (Σκηνοθέτης)
Ώρα έναρξης: 11.00
Διάρκεια: 2 ώρες
Μέχρι 16 άτομα (απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
Προβολή: Samuel Beckett – Documentary
Προβολή ντοκιμαντέρ
για τη ζωή και το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, με ελεύθερη είσοδο.
για τη ζωή και το έργο του Σάμουελ Μπέκετ, με ελεύθερη είσοδο.
Εργαστήριο:
“Πάνω σ’ ένα ξένο στίχο”
“Πάνω σ’ ένα ξένο στίχο”
Ένα εργαστήριο με
αφορμή και οδηγό τη φράση του Μπέκετ: «Ναι, στη ζωή μου, αφού πρέπει να τη λέω έτσι,
υπήρχαν τρία πράγματα, η ανικανότητα να μιλήσω, η ανικανότητα να σωπάσω, και η
μοναξιά, μ’ αυτά έπρεπε να τα βγάλω πέρα».
αφορμή και οδηγό τη φράση του Μπέκετ: «Ναι, στη ζωή μου, αφού πρέπει να τη λέω έτσι,
υπήρχαν τρία πράγματα, η ανικανότητα να μιλήσω, η ανικανότητα να σωπάσω, και η
μοναξιά, μ’ αυτά έπρεπε να τα βγάλω πέρα».
Χρίστος Νταρακτσής (Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Ώρα έναρξης: 13.00
Διάρκεια: 1 ώρα και 30 λεπτά
Μέχρι 12 άτομα
(απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
(απαιτείται δήλωση συμμετοχής)
Masterclass: “Το σώμα και ο λόγος στην ποιητική γραφή του
Σάμουελ Μπέκετ. Μια εισαγωγή στον τρόπο εκφοράς των λέξεων στο μπεκετικό
κείμενο μέσα από την ανάδειξη της καταγωγής τους, που είναι ο ήχος τους”
Σάμουελ Μπέκετ. Μια εισαγωγή στον τρόπο εκφοράς των λέξεων στο μπεκετικό
κείμενο μέσα από την ανάδειξη της καταγωγής τους, που είναι ο ήχος τους”
Πώς αναδύεται η μορφή η οποία θα γίνει ο φορέας του
μπεκετικού λόγου, πώς το σώμα δίνει περιεχόμενο στον ήχο και ο ήχος στο
σώμα. Το συμβάν Μπέκετ συναντά την αρχαία τραγωδία μέσα από μια επινόηση
της έννοιας του τραγικού. Το τραγικό εδώ ισοδυναμεί με το ειρωνικό, το
υποκείμενο αντιστρέφει τους όρους της κατεστημένης λογικής και παράγει μέσα από
ένα μινιμαλισμό των κινήσεων ή και της ακινησίας μια επανασύνδεση με τη γλώσσα
στο βαθμό που αυτή έχει χάσει το νόημα της.
μπεκετικού λόγου, πώς το σώμα δίνει περιεχόμενο στον ήχο και ο ήχος στο
σώμα. Το συμβάν Μπέκετ συναντά την αρχαία τραγωδία μέσα από μια επινόηση
της έννοιας του τραγικού. Το τραγικό εδώ ισοδυναμεί με το ειρωνικό, το
υποκείμενο αντιστρέφει τους όρους της κατεστημένης λογικής και παράγει μέσα από
ένα μινιμαλισμό των κινήσεων ή και της ακινησίας μια επανασύνδεση με τη γλώσσα
στο βαθμό που αυτή έχει χάσει το νόημα της.
Γιάννης Μήτρου
και IRLPA Alma
Calma
και IRLPA Alma
Calma
Ώρα έναρξης:13.00
Διάρκεια: 3 ώρες
Διάλεξη: “Κείμενα-παρτιτούρες: Σάμουελ Μπέκετ και μουσική”
Αφού κάθε απόπειρα να διαβάσουμε και
να κατανοήσουμε τον Μπέκετ αποκλειστικά με εγκεφαλικές διεργασίες είναι μάλλον
καταδικασμένη να “αποτυγχάνει καλύτερα”, ας αποπειραθούμε να ακούσουμε τα
κείμενά του – να αισθανθούμε και να ακολουθήσουμε το ρυθμό, τις φωνές, τις
αντιστίξεις, τις αλλοιώσεις, τις επαναλήψεις και τα da capo του.
να κατανοήσουμε τον Μπέκετ αποκλειστικά με εγκεφαλικές διεργασίες είναι μάλλον
καταδικασμένη να “αποτυγχάνει καλύτερα”, ας αποπειραθούμε να ακούσουμε τα
κείμενά του – να αισθανθούμε και να ακολουθήσουμε το ρυθμό, τις φωνές, τις
αντιστίξεις, τις αλλοιώσεις, τις επαναλήψεις και τα da capo του.
Μαρία Ριστάνη (Ειδικό
Εργαστηριακό Προσωπικό, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ)
Εργαστηριακό Προσωπικό, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ)
Ώρα έναρξης: 14.30
Διάρκεια: 30 λεπτά
Διάρκεια: 30 λεπτά
Διάλεξη: “Αρχιτεκτονικές του Samuel Beckett”
Ποια είναι η σχέση που μπορεί να έχει η
αρχιτεκτονική με τη λογοτεχνία; Και γιατί ειδικά η αρχιτεκτονική στο έργο του
Μπέκετ; Tί είναι τελικά η αρχιτεκτονική και ποιες οι διαφορετικές μορφές με τις
οποίες υπάρχει στο έργο του Μπέκετ;
αρχιτεκτονική με τη λογοτεχνία; Και γιατί ειδικά η αρχιτεκτονική στο έργο του
Μπέκετ; Tί είναι τελικά η αρχιτεκτονική και ποιες οι διαφορετικές μορφές με τις
οποίες υπάρχει στο έργο του Μπέκετ;
Συμεωνίδης Θωμάς
(Αρχιτέκτονας, Δρ. Φιλοσοφίας)
(Αρχιτέκτονας, Δρ. Φιλοσοφίας)
Παρουσίαση: “Τη σιωπή μόνο οι λέξεις τη σπάνε”
Οι σπουδαστές
της Δραματικής σχολής του Κρατικού Θεάτρου επιχειρούν να παρουσιάσουν το «Πράξη
χωρίς λόγια» συνδυασμένο με πεζά κείμενα του Σάμουελ Μπέκετ.
της Δραματικής σχολής του Κρατικού Θεάτρου επιχειρούν να παρουσιάσουν το «Πράξη
χωρίς λόγια» συνδυασμένο με πεζά κείμενα του Σάμουελ Μπέκετ.
Γιάννης Ρήγας (Διευθυντής Σπουδών Δραματικής
Σχολής ΚΘΒΕ, Σκηνοθέτης, Ηθοποιός)
Ώρα έναρξης: 16.00
Διάρκεια: 30 λεπτά
Στρογγυλό τραπέζι: “Και τώρα που είμαστε ευτυχισμένοι, τί κάνουμε;”
Γιάννης Αναστασάκης
(Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ, Σκηνοθέτης,
Ηθοποιός, Φιλόλογος)
(Καλλιτεχνικός Διευθυντής ΚΘΒΕ, Σκηνοθέτης,
Ηθοποιός, Φιλόλογος)
Φούλης
Μπουντούρογλου
(Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Μπουντούρογλου
(Ηθοποιός, Σκηνοθέτης)
Έλση Σακελλαρίδου
(Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ)
(Ομότιμη Καθηγήτρια, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ)
Ώρα έναρξης: 16.30
Διάρκεια: 1 ώρα