♥
2ο Evia Film Project // 20-24/06/2023
Masterclass της Δανάης Σπαθάρα
«Κινηματογραφώντας στην Εύβοια – Case study Το τρίγωνο της θλίψης»
Η line producer της Heretic, Δανάη Σπαθάρα, παρέδωσε masterclass το Σάββατο 24 Ιουνίου, στο πολιτιστικό κέντρο «Μελίνα Μερκούρη» της Αιδηψού, με τίτλο «Κινηματογραφώντας στην Εύβοια – Case study: Τo τρίγωνο της θλίψης», αναλύοντας τις εμπειρίες της από τα γυρίσματα της ταινίας Το τρίγωνο της θλίψης. Η ταινία του σουηδού σκηνοθέτη Ρούμπεν Έστλουντ, ένα μέρος της οποίας γυρίστηκε στη βόρεια Εύβοια, κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα και βρέθηκε υποψήφια για τρία Όσκαρ. Το masterclass εντάσσεται στις δράσεις του Evia Film Project για την προώθηση και ανάδειξη της βόρειας Εύβοιας ως ιδανικού προορισμού για κινηματογραφικά γυρίσματα, συμπληρώνοντας το Fam Trip που πραγματοποιήθηκε τις προηγούμενες μέρες, συστήνοντας τις μαγευτικές τοποθεσίες της βόρειας Εύβοιας σε παραγωγούς και location managers από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Παρών στο masterclass ήταν και ο location manager της ταινίας, Μενέλαος Μυτιληναίος.
Τον λόγο πήρε αρχικά η επικεφαλής της Αγοράς, Αγγελική Βέργου, η οποία καλωσόρισε τη Δανάη Σπαθάρα, κάνοντας έναν απολογισμό των δράσεων της Αγοράς στη διάρκεια του Evia Film Project. «Φτάσαμε αισίως στην τελευταία ημέρα και στο masterclass που ολοκληρώνει τον κύκλο των εκδηλώσεών μας. Περάσαμε πέντε γεμάτες ημέρες, με industry meetings, τη διεθνή συνάντηση του προγράμματος CIRCLE Women Doc Accelerator, καθώς και το Fap Trip που δεν θα μπορούσε να γίνει πραγματικότητα χωρίς της συμβολή του Hellenic Film Commission. Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να ευχαριστήσω την κ. Σταυρούλα Γερωνυμάκη, η οποία βρίσκεται εδώ μαζί μας. Η αυλαία των δράσεών μας θα πέσει με το location scouting masterclass που θα αναλύσει ως case study την πολυβραβευμένη ταινία Το τρίγωνο της θλίψης, ένα μέρος της οποίας γυρίστηκε στην παραλία της Χιλιαδούς, στη βόρεια Εύβοια», δήλωσε αρχικά προτού παραδώσει τη σκυτάλη στην κ. Σπαθάρα.
«Είναι τιμή μου να βρίσκομαι εδώ και ευχαριστώ θερμά το Evia Film Project για την πρόσκληση. Όλα ξεκίνησαν όταν ο παραγωγός της Heretic, Γιώργος Καρναβάς, συνάντησε στην Μπερλινάλε του 2019 τον σουηδό παραγωγό της ταινίας, Έρικ Χέμεντορφ, ο οποίος ήταν εξαιρετικά ανήσυχος, καθώς μόλις είχε αποσυρθεί η αμερικανική χρηματοδότηση της ταινίας και το πλάνο να γυριστεί στην Ταϊλάνδη είχε ναυαγήσει. Ο Γιώργος Καρναβάς τού πρότεινε την πιθανότητα της Εύβοιας και του μίλησε για τον location manager, Μενέλαο Μυτιληναίο, εξηγώντας του πως η βόρεια Εύβοια πληροί όλες τις προϋποθέσεις για τα γυρίσματα της ταινίας, καθώς το τοπίο συνδυάζει τις ερημικές παραλίες, τα άγρια δάση και μια αίσθηση τροπικής ζούγκλας», ανέφερε αρχικά, μιλώντας στη συνέχεια για την προετοιμασία που προηγήθηκε.
«Πρώτα απ’ όλα ήρθαμε σε επαφή με την Κτηματική Υπηρεσία και την Εφορία Αρχαιοτήτων που είχαν την τοπική αρμοδιότητα, ώστε να μας χορηγηθούν οι απαραίτητες εγκρίσεις και άδειες. Σε αυτό το πλαίσιο, είχαμε μια πολύ στενή συνεργασία με τον κ. Φάνη Σπανό, νυν Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας και πρώην Αντιπεριφερειάρχη Ευβοίας. Σταδιακά επικοινωνήσαμε και με τους υπόλοιπους αρμόδιους τοπικούς φορείς, την αστυνομία, τις δασικές υπηρεσίες, τις λιμενικές αρχές, την υπηρεσία δημοσίων έργων. Φυσικά, εξίσου σημαντική είναι και η διείσδυση στην τοπική κοινότητα, χωρίς τη στήριξη της οποίας είναι αδύνατον να ολοκληρωθεί ένα τόσο σύνθετο πρότζεκτ», ανέφερε σχετικά.
«Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσαμε, όσο και να σας φανεί περίεργο, ήταν ότι η παραλία στην οποία πραγματοποιήθηκε το μεγαλύτερο μέρος των γυρισμάτων είναι μια παραλία γυμνιστών, επομένως έπρεπε να τους προσεγγίσουμε και να λάβουμε τη συγκατάθεσή τους. Πρόκειται για μια κανονική κοινότητα, με ιεραρχική δομή και διακριτούς ρόλους και ο Μενέλαος Μυτιληναίος έκανε καταπληκτική δουλειά στην προσέγγισή τους. Μάλιστα, για δύο από τα μέλη της κοινότητας των γυμνιστών προέκυψαν και θέσεις εργασίας στην παραγωγή και στο κάστινγκ, αντίστοιχα. Ορισμένες φορές είναι πολύ δύσκολο να βρεις τα πατήματά σου στην τοπική κοινότητα. Όταν είχε επισκεφτεί αρχικά ο Μενέλαος την περιοχή για μια προκαταρκτική έρευνα, πολλοί ντόπιοι τον είχαν περάσει είτε για κατάσκοπο και πράκτορα ξένων δυνάμεων είτε για αυτοσχέδιο χρυσοθήρα», εξήγησε η κ. Σπαθάρα προτού κάνει ειδική αναφορά σε ορισμένες επιπλέον δυσκολίες που αντιμετώπισαν στη διάρκεια των γυρισμάτων.
«Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις ήταν να εξασφαλίσουμε τη διαμονή ενός συνεργείου που αριθμούσε πάνω από 100 άτομα για ένα χρονικό διάστημα που υπερέβαινε τον ένα μήνα. Άλλα εμπόδια και προβλήματα σχετίζονταν με τις συνεχώς μεταβαλλόμενες καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν σε μια παραλία που βλέπει στο βόρειο Αιγαίο. Είμασταν αναγκασμένοι να χρησιμοποιήσουμε μικρές βάρκες, να μεταφέρουμε φυτά και βλάστηση από την Αθήνα στην Εύβοια, ήταν επίσης απαραίτητο να καθαρίζουμε στην εντέλεια την παραλία κάθε μέρα ώστε να φαίνεται αρκετά ερημική, ενώ μεγάλο πρόβλημα αντιμετώπισε και ο διευθυντής φωτογραφίας με τη μετάθεση τον γυρισμάτων από τον Απρίλιο στον Σεπτέμβριο του 2020. Όσο για την πανδημία, κατά κάποιον τρόπο μάς διευκόλυνε και μας δυσκόλεψε συγχρόνως. Από τη μια, συνέβαλε στο να έχουμε μειωμένη κίνηση και να πετύχουμε ευκολότερα την αίσθηση απομόνωσης που επιθυμούσαμε. Από την άλλη, όχι μόνο έπρεπε να διενεργούμε καθημερινά τεστ στους πάντες, αλλά έπρεπε να πείσουμε και τους σουηδούς συνεργάτες να φορούν τακτικά μάσκα. Όπως ίσως θυμάστε το σουηδικό κράτος είχε επιλέξει την “ανοσία της αγέλης” ως στρατηγική αντιμετώπισης της πανδημίας, οπότε η μάσκα ήταν κάτι καινούργιο και ολότελα άβολο για εκείνους», κατέληξε σχετικά.
Απαντώντας σε ερωτήσεις του κοινού, η κ. Σπαθάρα μίλησε αναλυτικά για τη διαδικασία επιλογής της Χιλιαδούς αντί για κάποια από τις γειτονικές παραλίες της βόρειας Εύβοιας που είχαν αρχικά εξεταστεί ως επιλογές, διευκρίνισε πως η Εφορία Αρχαιοτήτων δίνει το πράσινο φως στην Κτηματική Υπηρεσία ώστε να εκδοθεί η απαραίτητη άδεια, ενώ έκανε ειδική αναφορά στην αναγκαιότητα λειτουργίας περιφερειακών και αποκεντρωμένων Film Offices, τα οποία αναλαμβάνουν τον ρόλο του διαμεσολαβητή ανάμεσα στην παραγωγή μιας ταινίας και τις τοπικές αρχές.
Το Evia Film Project είναι ο τρίτος πόλος δράσεων του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης μετά το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τον Μάρτιο. Στόχος του είναι η ανάδειξη της Βόρειας Εύβοιας, μιας περιοχής που έχει πληγεί βαθιά από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2021, σε παγκόσμιο κέντρο για το green cinema. Το Evia Film Project πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο του προγράμματος Ανασυγκρότησης της βόρειας Εύβοιας, και σε συνεργασία με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τον Δήμο Ιστιαίας-Αιδηψού και τον Δήμο Μαντουδίου-Λίμνης-Αγίας Άννας. Το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης συνεργάζεται με τους παραγωγικούς φορείς που εδρεύουν στην Εύβοια και το Τμήμα Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στα Ψαχνά.